Thursday, October 28, 2010

Meehoon Goreng Lada Sulah

Saya rasa hari ni saya malas nak masak nasi. Sekarang pun da pukul 11.20 pagi.. lepas ni saya nak goreng mee sahajalah - nanti pandai2lah saya jawap kalau suami saya tanya kenapa awak tak masak nasi hari ni??

Bahan-Bahannya

1 bungkus meehoon - direndam
1/2 kg daging lembu - direbus dan dihiris nipis
1 pokok sawi - dipotong 1"
1 biji carrot - sliced
50 sen tauge buang ekor (hari ni takdak tauge - malas nak gi beli)

Bahan untuk diblender

5 Ulas bawang merah
5 Ulas bawang puteh
1" halia
Sejemput ikan bilis
2 sudu besar lada sulah

Garam dan serbuk perasa secukup rasa


Cara-cara:

1. Tumis bahan yang diblender sehingga garing - tak garing tak sedap

2. Masukkan daging, garam, serbuk perasa gaul rata

3. Masukkan meehoon dan carrot sekali jalan - gaul

4. Agak2 da sebati baru masukkan sawi dan taugeh.

5. Tutup api. Bolehla dimakan.

* Kalau nak pecahkan telur pun boleh juga - masukkan telur selepas daging mesra*

Nak suruh korang cuba, mesti korang da pernah cuba dan selalu da goreng mee kan.. saya suka2 saje nak menulis resipi ni, sebab saya tengah rajjjiiinnn menulis resepi.. cuma saya belum kemas rumah dan basuh baju sahaja...

No comments:

Post a Comment