Thursday, October 28, 2010

Kek Coklat2

Ini saya belum cuba, tapi tengok dari gambar nampaknya memang sedap. Adakah saya akan kembali gemok sebab saya rasa macam nak makan kek tersebut time tu juga... Mudah2an saya maintain macam ni sahaja.. tak gemok dan tak kurus:

Bahan-bahannya:

1 cawan butter
1 cawan gula halus
1 cawan air panas
1 cawan serbuk koko

1 st bikarbonat
1 st baking powder
1 st garam halus
1 1/2 cawan tepung gandum

1 st esen vanilla

3 biji telur ayam

Cara-cara Membuatnya

1. Panaskan oven

2. Bancuh koko + air panas - ketepikan

3. Ayak tepung gandum + bikarbonate + baking powder + garam - ketepikan

4. Putarkan butter + gula sehingga gebuz, bila da gebuz masukkan telur sebiji demi sebiji - gaul rata.

5. Masukkan adunan tepung - gaul rata2 lagi

6. Curahkan adunan koko tadi ke dalam adunan tepung tadi tuh.. gaul rata lagi.

7. Masuk dalam loyang 8 x 8, bakar selama 50 minit dalam suhu 175 darjah celcius (cam na nak buat dlm komputer hah darjah celcius tu???)

8. Kluarkan dan potong2 dulu sebelum makan - jangan lupa bagi jiran kalau ada lebih tau.

Ok selamat mencuba - walaupun saya belum cuba, saya tau.. memang sedap... yummy.

No comments:

Post a Comment