Thursday, October 28, 2010

Kek Batik Biskut Jari-Jari

Hari Isnin lepas, saya telah membuat kek batik ini, dan baru sahaja habis dimakan semalam oleh saya dan anak2 saya... kami makan secara berjimat cermat, sebab sedap sangat dan sayang kalau habis cepat.. Sangat senang untuk dibuat, pejam mata pun boleh buat.. tapi tak tau la jadi apa lepas tu..

Bahan-bahannya:

150gr biskut jari-jari
1 cawan serbuk milo
1 cawan susu pekat
2 sudu gula halus
3/4 cawan butter

Cara Membuatnya

1. Cairkan dulu butter tu dalam kuali atas api kecik2 (nak cairkan guna kaedah double boiler pun bole jugak.. tapi saya malas nak basuh periuk.. hehehe)

2. Masukkan milo, gula halus dan susu pekat - gaul sampai sebati dan nampak berkilat sikit..

3. Lepas da rata, masukkan biskut jari-jari tu, ratakan semua - jangan sampai ada yang tak dapat milo

4. Masukkan dalam bekas tupperware ke apa ke - mampatkan sampai mampat lah..

5. Sejukkan dan bubuh dalam esbok barang 1 jam 2 jam baru boleh dimakan dengan sedapnya. Kalau nak makan dan dan tu aje boleh juga tapi cair jer la.. kalau da masuk dalam esbok barulah mengancam..

6. Nak makan potong - sangat cantik dia punya corak. Sebenarnya resepi asal adalah menggunakan biskut marie, tapi saya nak guna biskut jari-jari jugak.. tak mau biskut marie.

Cuba jangan tak cuba tau..

No comments:

Post a Comment