Thursday, January 27, 2011

IKAN SARDIN MASAK KARI

Memandangkan saya tak sempat nak pergi ke kedai untuk membeli lauk sebab saya membuat kek yang ditempah (maaf ye saya lambat buatkan kek..), jadi selepas siap membuat kek tersebut saya meraba2 dalam laci simpanan barang2 tu saya jumpe sardin dua tin, lalu saya pun memasaklah sardin tersebut:

2 tin kecil sardin
2 biji kentang
1 ulas bawang besar)
2 ulas bawang merah) dimayang halus
2 ulas bawang putih)
1/2 inci halia )
1 biji lada merah )
1 tangkai daun kari
1 biji tomato
rempah kari
garam
asam jawa

Cara-cara membuatnya:

1. Goreng kentang - ketepikan
2. Kluarkan sardin daripada tin - buang sosnya, goreng sardin tersebut - jangan sampai hangus pulak - goreng ala2 je. (sila tutup kuali semasa menggoreng)
3. Campurkan bawang besar + halia + lada + tomato + serbuk kari + air asam jawa dalam satu mangkuk - ketepikan
4. Panaskan minyak - tumiskan daun kari, bawang merah dan bawang putih hingga naik bau.
5. Masukkan campuran bawang dll + kari tadi tu dalam kuali, bubuh garam dan serbuk perasa secukupnya.
6. Bila dah mendidih masukkan sardin, dalam lima minit gitu bolehlah diangkat.
7. Dan bolehlah dimakan dengan nasi ataupun roti (saya makan dengan roti sebab saya takut gemok balik hehehe...)

No comments:

Post a Comment