Saturday, February 13, 2010

Rojak Buah

Selalunya kalau teringin nak makan rojak buah/rojak petis, my hubby ajak aku gi Taman Kota Masai untuk membeli daripada seorang kakak yang menjual rojak di situ. Kalau nak senang gunakan sahaja sos rojak buah yang dah siap. Tapi aku tak berapa nak suka sos dah siap tu sebab tak sesuai ngan citarasa aku, so setelah memerhati dan menolong masa rewang rumah Kak Sue, aku telah mencuba sendiri di rumah. Hasilnya amat menggalakkan kerana mendapat pujian dari my hubby.

Bahan:
Buah-buahan (ikut suka)
Aku guna nanas, epal, jambu air, sengkuang dan timun

Sos:
1 botol petis
1/3 buku gula melaka dihaluskan
7 tangkai cili kering*
2 ulas bawang putih*
2 ulas bawang merah*
(* goreng)
1 biji limau kasturi
Kacang tanah
(goreng dan blend kasar)

Cara:

1. Potong buah2an - ketepikan
2. Blend bahan sos - ketepikan
3. Bila nak dihidangkan:
(a) amek buah2an potong
(b) curahkan sos - gaul
(c) perahkan air limau
(d) taburkan kacang tanah
4. Siap

No comments:

Post a Comment